Cristina Casero
Cristina Casero is contemporary art historian and professor of the History of Photography at the University of Parma. His studies were initially focused on the experiences of World War II Italian figurative culture and nineteenth-century Italian sculpture, with particular interest in the production of visual links with the political, social and civil rights of the 'Italy of the time (Enrico Butti. Un giovane scultore nella Milano di fine Ottocento, Franco Angeli, Milano 2013 and La “scultura sociale”, tra il vero e l'ideale. Realismo e impegno nella plastica lombarda di fine Ottocento, Scripta Edizioni, Verona 2013). On this line are the most recent surveys, over the last forty years of the twentieth century, especially dedicated to the photographic image, in its various meanings. He recently edited with Elena Di Raddo, Anni ’70: l’arte dell’impegno. I nuovi orizzonti culturali, ideologici e sociali nell’arte italiana (Silvana Editore, Cinisello Balsamo 2009) and Anni Settanta. La rivoluzione nei linguaggi dell'arte (Postmedia, Milano 2015); with Michele Guerra, Le immagini tradotte. Usi passaggi trasformazioni (Diabasis, Reggio Emilia 2011). In 2016 she published Paola Mattioli. Lo sguardo critico di una fotografa (PostmediaBooks, Milano).